میزان جریمه مداخله‌گران غیرمجاز و پزشک‌نماها ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بود که عدد قابل توجهی نبود و با پرداخت آن به کلاهبرداری از مردم ادامه می‌دادند. اکنون این امیدواری وجود دارد که با افزایش جریمه‌ها فعالیت بخشی از مداخله‌گران غیرمجاز کاهش پیدا کند

پزشک نما

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: داستان ورود پزشک‌نماها و مداخله‌گران به خدمات پزشکی به ویژه جراحی‌های زیبایی، سابقه طولانی دارد. همان‌هایی که به گفته رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی «این ور خیابان ۵ میلیون جریمه می‌شوند، پرداخت می‌کنند و آن ور خیابان یک فضای جدید برای خالی کردن جیب مردم راه می‌اندازند.»

پزشک‌نماها بدون مدرک تحصیلی و تخصص اقدام به تشخیص و طبابت بیماران کرده و مداخله‌گران غیرمجاز هم خدماتی زیبایی را ارائه می‌دهند که هیچ تخصصی در آن ندارند، اما عوارض جبران ناپذیری را به سلامت مردم وارد می‌کنند.

همین چند وقت پیش بود که ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از نبود مجازات‌های سنگین و بازدارنده از سوی مراجع قانونی برای مواجهه با افراد پزشک‌نما و مداخله گران در امور پزشکی گفت: «حذف مجازات حبس از قانون مداخله در امور پزشکی و تبدیل آن به جریمه نقدی ۵ میلیون تومانی، سبب جولان بیشتر افراد پزشک‌نما در امور پزشکی و درمانی مردم شده است. این در حالی است که برخی افراد سودجو هم با سوء‌استفاده از عقاید مذهبی و احساسات مردم آنها را فریب داده و در امور دارویی و درمانی بیماران مداخله می‌کنند که باید مجازات‌های سنگین برای مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی و درمانی در نظر گرفته شود.»

به گفته خسرونیا پزشک‌نماها و مداخله‌گران در موضوع جراحی زیبایی بدون مدرک و مجوز از وزارت بهداشت و فاقد آموزش‌های لازم هستند و این مساله باعث می‌شود خطر عوارض و مرگ و میر در اینگونه اعمال هم افزایش پیدا کند.

جرائم تغییر کرد

حالا اما داستان فرق کرده، جریمه‌ها ده‌ها برابر بیشتر شده و افزایش امیدواری به این که دست چنین مداخله‌گرانی از حوزه پزشکی کوتاه شود و آسیب‌های ناشی از آن کاهش پیدا کند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: برخی افراد در حوزه پزشکی اقدام به انجام کارهایی می‌کنند که نه سواد آن را دارند و نه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درس خوانده آن رشته هستند. کسانی که مبادرت به انجام کار طبابت بدون داشتن مدرک تحصیلی مرتبط می‌کنند، به عنوان مداخله‌گران غیرمجاز شناخته می‌شوند. این افراد آسیب‌های زیادی به سلامت جامعه می‌زنند و با اغواگری، تبلیغات گمراه‌کننده و پیشنهاد رقم‌های پایین‌تر بسیاری از مردم به دریافت خدماتشان جذب می‌کنند.

لاری‌پور ادامه می‌دهد: با تصمیم تعزیرات حکومتی، جریمه مداخله‌گران غیرمجاز افزایش پیدا کرده و امیدواریم برای خطاهایی که این گروه در حق مردم انجام می‌دهند، بازدارنده باشد.

بیشتر بخوانید

رشد عجیب پزشک‌نماها در فضای مجازی

صلاحیت پزشکان متخصص را در این سایت استعلام بگیرید

به گفته لاری‌پور، کسانی که بار اول اقدام به انجام چنین فعالیت‌های نادرستی کنند ۵۸۰ میلیون تومان و برای بار دوم یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان جریمه خواهند شد. از مردم تقاضا می‌کنیم برای هر فردی که می‌خواهند به او مراجعه کنند و خدمات پزشکی و درمانی دریافت کنند، با مراجعه به سایت سازمان نظام پزشکی نسبت به مجاز بودن آن فرد آگاهی لازم را کسب کنند. در این شرایط حتی بررسی تحصطیلات مرتبط یک پزشک، پروانه مطب و حتی آدرس و نشانی آن را هم می‌توانند بررسی کنند که الزاما از افراد مرتبط خدمات تخصصی را دریافت کنند.

او با تاکید بر این که چنین آگاهی‌هایی می‌تواند مردم را از گرفتار شدن در دام چنین افراد سوجودیی نجات دهد، بیان می‌کند: پیش از این با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته بود میزان جریمه این افراد ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بود که عدد قابل توجهی نبود و با پرداخت آن به کلاهبرداری از مردم ادامه می‌دادند. اکنون این امیدواری وجود دارد که با افزایش جریمه‌ها فعالیت بخشی از مداخله‌گران غیرمجاز کاهش پیدا کند و بتوانیم با استفاده از ظرفیت مردم و قوانین که در این حوزه تصویب می‌شود، دیگر شاهد فعالیت افرادی نباشیم که به این شکل به جان و مال مردم آسیب می‌زنند.

کد خبر 874080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha